Snudedut

Snudedut

onsdag den 22. april 2015

Hvorfor vil min hvalp ikke lege......



med mig.

Karma har bestemt ikke problemer med at lege, der er bare det ved det, at hun leger bedst, når jeg ikke er med...  Karma vil helst selv eje legetøjet, og er ikke meget for at lade mig blive en del af det. Det viser sig på mange forskellige måder, fx så opsøger hun mig sjældent når hun leger. Hvis hun har fundet noget at lege med, så er hendes umiddelbare reaktion at stikke af med legetøjet.
Det giver mig nogle udfordringer i forhold til min træning af Karma, da leg er en stor kilde til motivationen.


Hvad har jeg så gjort for at få Karma til at lege med mig, ja, jeg har gjort flere ting.
Det første jeg gjorde, var at startet op med Sokkebold, som er en kombination af, træning af ro, trækkeleg og return 2 sender.
Det er en leg jeg altid har leget med mine hvalp, det gør jeg for at lære dem at slukke igen når man har leget vildt. Legen går ud på at jeg leger trækkeleg med hvalpen, når man har gjort det lidt, så kaster jeg sokkebolden lidt væk, når hvalpen er på vej retur med sokkebolden opfordrer jeg den til at komme helt op til mig, der bliver den rost og leget med. Dette gentager man. Efter et par gange så ligger man bolden i ro, og lader hunden finde ro ved sin side.


Dette har jeg lavet med alle de hvalpe jeg har haft, men Karme var den første der ikke gjorde, som jeg havde forventet. For alle mine andre hvalpe har det været ro delen der var fokuspunktet, men det var det bestemt ikke med Karma, roen var der helt af sig selv, det var delen med at komme tilbage med noget til mig, der skabte problemer. Når Karma nåede ud til legetøjet, så lagde hun sig ned, hvor det lå og begyndte bare at tygge i det.... Hmmm, jeg kunne se, at jeg med Karma ville få nogle udfordringer jeg ikke var vant til. En hvalp der ikke var interesseret i at dele. Og hvad skulle jeg så gøre for at løse det.....


Jeg besluttede at ændre strategi. Når Karma ikke havde de store problemer med at være i ro, så var det ikke det jeg skulle fokuserer på, men det var tydeligvis leg og motivation jeg skulle arbejder på.
Jeg besluttede at begynde på dead or alive i stedet for, det gjorde jeg for at lære Karma, at det, at lege med mig, var det bedste i verden, men opdagede at der også her, var nogle udfordringer, for her havde jeg problemer med at få Karma til at tage fat i legetøjet, interessen for legetøjet var der, med hun tog ikke ordentligt fat. Det blev til en masse nappen, men ikke reelt fastholdelse eller træk.... Dette er dog en problemstilling, som jeg har set og arbejdet med før. Havde store problemer med at få Kida til at fastholde sit bid når vi lavede trækkeleg, med hende var løsningen at klikke det ind.


Jeg er ikke helt klar til at klikke det ind på Karma, kunne godt tænke mig at hun lærte at lege med mig, og at hun gjorde det fordi hun synes det var fantastisk, derfor holder jeg ved med at træne legen. Diverse former for nyt trækkelegetøj, specielt udvalgt ud fra de 3 p´er: Pels, plys og piv, er i dag blevet indkøbt og ser nu frem til at det lander i postkassen, så vi kan komme i gang med at lege.


Nemt og ikke mindst billigt, skal det åbenbart ikke være at lege med sin hundehvalp..........









Ingen kommentarer:

Send en kommentar