Snudedut

Snudedut

onsdag den 27. maj 2015

Fokus på bevægelsesmønster....

Karma er den 4 hund jeg har trænet i DKK´s lydighedsprogram, og stillingsskiftet har altid været en af de øvelser der har skabt mig visse problemer. Egentligt er de fleste af skiftene jo ikke særlig kompliceret. Men skiftet fra stå – dæk og fra stå – sit er der rigtig mange der har svært ved. Men hvad er det der gør at de to skift er så besværlige. Det er nok mest fordi det bevægelsesmønster hunden skal lave i de to skift, ikke er naturlige for dem. Det handler nok om, at vi i princippet skal ind og manipulerer med den måde hunden bevæger sig på. Den bevægelse som hunden skal lave på tæt hold, skal være så indgroet, at den også virker når man er på afstand af hunden.

 
Jeg har med Karma, fået det råd at ligge vægt på skiftet fra stå – dæk allerede nu, mens hun er lille.
Derfor har jeg valgt at fokuserer på den bagud gående bevægelse som hunden skal lave i foldedækken.
Den bagudgående bevægelse har jeg indlært ved at bruge håndtarget. Når hunden har et rigtig stabilt håndtarget, er det muligt at bruge dette ved indlæring af de forskellige skift i stillinsskiftet. Her ved skiftet fra stå – dæk og fra dæk – stå bruger jeg målrettet håndtarget. Ved skiftet fra stå – dæk fører jeg håndtargen ned mellem benene på hunden, så den skal lave en bagudgående bevægelse i kroppen for at dutte på hånden. Ved skiftet fra dæk – stå, placerer jeg håndtarget foran hunden, så den bare skal rejse sig op for at ramme håndtarget. Ved at gøre det på den måde kan hunden lave skiftene uden at bevæge poterne.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar